Oskarshamns kärnkraftverk - OKG (till startsidan)

Service för magen viktig under revisionen

Publicerad
2 juni 2021

Jane Ahlstrén arbetar i kiosken på Oskarshamn 3 och har en mycket viktig funktion under revisonsavställningen i att förse personalen med såväl frukost som lunch, fika och snacks. Allt som håller humöret uppe.

–  Nu på morgonen är det mycket att göra och frallor och ägg går åt allra mest, berättar Jane, som också fungerar som Corona-ambassadör på OKG. 

– Vi tar bara in en och en i kiosken och har markeringar i golvet för köbildningen utanför. Sedan har vi också en automat vid ingången, så att besökarna kan sprita sina händer, berättar Jane, som ser en fördel i att man nu kan koncentrera sig mer på varje kund.

Jane berättar också att på förmiddagar mellan 08:00 – 11:00 har även kiosken i det stora tält som finns utanför O3 öppet. Tältet skapar rejält med utrymme för bland annat pauser, ombyte med mera i Covid-läget. Hon fortsätter:

– Man får inte vara alltför för snäll eller alltför för strikt i tonen för att hålla på ordningen. Det är en balans. På det hela taget fungerar det väldigt bra. Folk anpassar sig till Corona-läget, följer reglerna och håller sina tidsfönster, säger Jane.

Rykande åtgång på Simpan-lådor

Vid lunchtid går det åt många salladslådor. I den fas revisionen är just nu, så handlar det om cirka 40 sålda sallader varje dag. Antalet ökar sedan alltmer, allteftersom revisionen fortgår, för att sedan avta mot slutet.

– Allra störst åtgång är det på de så kallade Simpan-lådorna - gårdagens lunch från restaurang Simpan med rabatterat pris. De går åt direkt. Man kan också köpa dagens lunch i O3-kiosken, fast måste då förbeställa denna dagen innan, eller på morgonen fram till 09:15.

Öppet vardagar & helger

Jane berättar att kiosken på O3 öppnar 08:30 och håller öppet fram till 20:30 vardagar som helger, med undantag för tre kortare halvtimmes-uppehåll görs per dag, då paus, upplockning av varor och inköp sker. Hon berättar också att bemanningen i kiosken på O3 utgörs av två team, ett för vardagar och ett för helger. Varje team består av två personer vardera, varav den ena personen löser av den första, för att sedan köra eftermiddags- och kvällspasset.

– Det bästa med jobbet är att man träffar så mycket folk och kan sälja det som kunderna vill ha. Nu har vi exempelvis börjat sälja varmkorv med bröd, avslutar Jane i telefon, innan hon ger service till nästa kund i kön.

Jane Ahlstrén