Johan Svenningsson utsedd till VD för Uniper i Sverige

Pressmeddelande den 29 september 2015

OKGs VD Johan Svenningsson har utnämnts till högste ansvarige för Unipers svenska verksamhet samt VD för Sydkraft Nuclear Power AB, det som hittills hetat E.ON Kärnkraft Sverige AB. Det innebär att Johan kommer att lämna posten som VD för OKG och processen för att rekrytera hans ersättare har inletts.

Johan Svenningsson tillträder sina nya befattningar den 1 januari 2016. Han kommer dock inte att lämna sin nuvarande roll som VD för OKG förrän en ny VD är utsedd och har tillträtt.

– Jag ser verkligen fram emot att axla en ny roll där hela Unipers produktionsportfölj i Sverige kommer att ingå, säger Johan Svenningsson. I min nya roll kan jag också knyta OKG ännu närmare den globala Uniper-koncernen och arbeta för att den framtida utvecklingen av OKG kommer att bli så optimal som möjligt.

– Det är blandat att lämna det direkta operativa ansvaret för OKG, men jag kommer som ansvarig för Sydkraft Nuclear Power AB jobba nära den nya VDn på samma sätt som jag tidigare jobbat mycket nära de ytterst ansvariga för kärnkraft inom E.ON, avslutar Johan Svenningsson.

Johan Svenningsson

Sidan uppdaterad den 29 september 2015